Mindfulness voor kinderen op basisscholen

Mindfulness voor kinderen op basisscholen 

Er zijn talloze onderzoeken gedaan naar het effect van mindfulness en steeds blijkt dat kinderen zich beter kunnen concentreren en minder emotioneel worden. Lees verder hier  Artikelen – Wetenschappelijk.

Mindfulness betekent opmerkzaamheid, bewust aanwezig zijn in het hier en nu. De training “Aandacht werkt” geeft kinderen en jongeren de mogelijkheid aandacht te ontwikkelen op een specifieke manier, namelijk: doelbewust, in het huidige moment en zonder oordeel.
Hierdoor ontwikkelen zij kwaliteiten als aandacht, concentratie, geduld, vriendelijkheid en verdraagzaamheid waardoor zij beter kunnen omgaan met de “weersomstandigheden” in hun leven.

De training  wordt op school, in de klas aan de kinderen en leerkrachten gegeven.

Doel

mindfull-kinds

  • minder stilzitten
  • meer bewegen
  • meer gericht op lichaamsbewustzijn

Resultaten

  • beter leerklimaat in de klas
  • betere relatie tussen kinderen onderling
  • verhoging concentratie
  • minder stress leerkrachten

Trucjes om negatieve gedachten te doorbreken

Vijf meest effectiever manieren om negatieven gedachten te doorbreken

  1. Stop je gedachten door aandacht te richt op een punt in de ruimte waar je je bevindt of op een deel van je lichaam (grote teen bv). Houd de aandacht voor een paar minuten vast (speel met teen, span de spieren van je teen aan en laat die weer los -10x). Of, tel van 0-20 en van 20-0 terug, heel langzaam en let op je ademhaling, terwijl je telt.
  2. Positieve affirmatie – spreek jezelf aan op het tegenovergestelde van je negatieve gedachten? Een paar voorbeelden: waardeloosheid = waardevol, stom=slim, bot=gevoelig, het lukt me niet = het lukt me wel, enzovoort. Kijk jezelf in de ogen (spiegel terwijl je dit doet). Dus: ik ben waardevol, ik ben slim of gevoelig. Het lukt me wel. Dit is een krachtig hulpmiddel om je denkpatronen bij jezelf te doorbreken.
  3. Leg jezelf grenzen op leg jezelf het zwijgen toe door het piekeren uit te stellen tot een later ogenblik.  Probeer dit voor een paar dagen. Kies een vast pieker moment. Ik mag alleen tussen 1u-2u negatief zijn. Daarna concentreer ik me alleen op positieve dingen aan mijzelf en aan anderen. De bedoeling is dat je beperkte, vastgestelde tijd uitkiest
  4. Schrijf de negatieve gedachten op en verbrand die daarna. Schrijf alle opgekropte gevoelen en gedachten op en verscheur, verfrommel of verbrand het. Dit is een symbolische manier om er afstand van te nemen en het jou niet meer te laten beperken.
  5. “Nu zo betekent niet altijd” herhaal dit een paar keer tegen jezelf. Zoek naar voorbeelden uit verleden die dit bevestigen.

Mocht je meer over deze techniek willen leren, maak dan een afspraak en ik leer het jou.

Bel 06 3870 1670 of kijk verder op www.dinamocoaching.nl of www praktijk-dynamo.nl en lees verder – therapieën

 

 

Druk om te presteren

Ver over je grenzen heen, alle strak op elkaar plannen, weinig slapen, weinig ontspanning? Dit zijn enkele kenmerken van druk prestatie.

 

Hoe vind je balans tussen presteren en genieten?

Meer dan de helft van studenten heeft hier last van:

ze moeten snel studeren

ze ervaren druk bij het afstuderen

de concurrentie is moordend, ze willen zich onderscheiden van anderen

Bij dinamocoaching help je zoeken naar balans en ontdekken wat jou gelukkig maakt

maakt een afspraak voor een vrijblijvend gesprek

Bel 06 38701670 of mail: info@dinamocoaching.nl

 

 

 

 

 

De kracht van schematherapie

De kracht van schema- therapie
Wat doet schema therapie?
Schematherapie kan helpen om de specifieke emotionele kernbehoefte die bij een schema hoort voor jezelf expliciet scherp te krijgen, zodat je in de relatie met jezelf en in relaties met anderen hier beter voor kunt zorgen.
 
Zo kun je bijvoorbeeld vanuit het schema Meedogenloze normen/overdreven kritisch voortdurend het idee hebben dat alles altijd beter moet en dat ook andere mensen zich moeten houden aan de hoge normen en waarden die jij hanteert. Dit kan ertoe leiden dat je nooit tevreden bent over wat je hebt bereikt en dat andere mensen in jouw ogen regelmatig iets fout doen, wat vervolgens weer kan zorgen voor meer irritatie.
Wanneer een of meer schema’s ‘getriggerd’ (opgeroepen) worden, kun je in een bepaalde gemoedstoestand (modus) terechtkomen.
Heb je persoonlijkheidsproblemen?
Test jezelf op www.praktijk-dinamo.nl en maak een afspraak voor een vrijblijvend gesprek.
Of bel 06 3870 1670.
Je kunt binnen een week bij mij terecht (ook weekenden en avonden)