Blog

Zelfbeeld training voor jongeren en young volwassenen Rotterdam Centrum

Zelfbeeldtraining

Een negatief zelfbeeld? Dan is een zelfbeeldtraining bij dinamocoaching misschien wel iets voor je.

Wat is een negatief zelfbeeld?

Mensen hebben een beeld van zichzelf, wat we simpelweg het zelfbeeld noemen. Dit beeld bepaalt in belangrijke mate ons doen en laten, bijvoorbeeld wie zichzelf saai vindt, zal niet snel op de voorgrond treden. Hoe je over jezelf denkt, hangt samen met wat je hebt meegemaakt in je  leven, wat anderen over je zeggen en wat je doet. Al deze ervaringen, positief of negatief, gaan in je hoofd zitten en zijn medebepalend voor je zelfbeeld.

Wanneer zulke ervaringen maar negatief genoeg zijn geweest en lang genoeg hebben geduurd en wanneer er te weinig positieve ervaringen tegenover hebben gestaan, gaat een negatief zelfbeeld zich vastzetten in je hoofd. Uiteindelijk gelooft je alleen nog maar wat het zelfbeeld zegt en kijkt je niet meer naar de dingen die je wel kunt en waar je wel goed in bent.

Wat houdt de zelfbeeldtraining in?

De training is bedoeld voor mensen die vaak te negatief tegen zichzelf aankijken, maar die ‘ergens’ wel weten dat dit negatieve zelfbeeld niet terecht is. Met behulp van oefeningen (die gebaseerd zijn op wetenschappelijke inzichten) wordt geleerd om de aandacht meer te richten op de reële positieve kanten en eigenschappen. Het doel van de training is dus dat je meer oog krijgt voor deze positieve kanten en eigenschappen, zodat je zelfbeeld meer in balans is.

Wat mag je verwachten van de zelfbeeldtraining?

De zelfbeeldtraining duurt slechts enkele weken. De zelfbeeldtraining kan u in die korte periode op het juiste spoor zetten. De meeste deelnemers hebben na afloop meer zelfvertrouwen en zijn meer tevreden over zichzelf.

Wat wordt er van je verwacht bij de zelfbeeldtraining?

Het is belangrijk dat de groep voor iedereen veilig voelt en zo goed mogelijk verloopt. Daarom hebben we enkele regels en afspraken. We verwachten dat je bij elke bijeenkomst op tijd aanwezig bent en actief deelneemt. Daarnaast is het nodig elke dag minimaal een half uur de oefeningen te doen die je leert tijdens de training.

De therapeuten en de groepsleden hebben een geheimhoudingsplicht ten opzichte van de informatie die je in de groep aan elkaar vertelt.

Praktische informatie over de zelfbeeldtraining

Voor je start met de training, krijg je een individueel indicatiegesprek met mij. Hierin wordt gekeken of de zelfbeeldtraining voor je geschikt is. De training bestaat uit 8 bijeenkomsten van 1,5 tot 2 uur.

Wat heb je nodig voor de zelfbeeldtraining?

In de training maken we gebruik van een werkboek. Het boek heet ‘verbeter uw zelfbeeld in 7 stappen’ en is geschreven door C.W. Korrelboom (ISBN 9789031390571). Je moet dit boek aanschaffen en meenemen naar de eerste bijeenkomst.

Meld nu voor de training van januari aan:

06 3870 1670 of mail info@dinamocoaching.nl

Studenten vaker in psychische problemen door prestatiedruk


Bovendien lopen de wachttijden bij psychologen op.
Dat blijkt uit een rondgang van De Volkskrant langs studentenhuisartsen op de universiteiten. Sommige studenten kampen met verslavingen aan drugs, alcohol, gamen of porno.De belangrijkste oorzaken zouden de toegenomen prestatiedruk en de angst voor schulden zijn. Dat heeft te maken met het afschaffen van de basisbeurs voor studenten, waardoor studenten mogelijk met een schuld blijven zitten. Ook de invloed van sociale media wordt genoemd als mogelijke oorzaak.Omdat meer studenten met psychische problemen kampen, groeien de wachttijden bij psychologen.
Wil je snel geholpen worden? Bel 06 38701670 of mail naar: info@dinamocoaching.nl voor een afspraak binnen een week. 

Wie dit leest voelt zich mooier | positief lichaamsbeeld ontwikkelen

Reken deze zomer voorgoed af met je negatief zelfbeeld/ lichaamsbeeld

Je verheugt je op de zomer, een flesje wijn op het terras  of in de tuin, maar je ziet er ook tegen op blote lichaamsdelen. Negentig procent van de vrouwen denkt het hele jaar door negatief over hun lichaam.

We worden allemaal beïnvloed door trends en sociale stereotypen. Door onszelf voortdurend te vergelijken met andere vrouwen voelen we ons onder druk gezet om aan het ideale schoonheidsbeeld te voldoen.

Vaak is het hebben van een strak lijf geen probleem dat niet opgelost kan worden, maar zodra dit probleem is opgelost, vinden we wel weer iets anders wat beter kan. Het hebben van een strak lijf is geen garantie voor een beter lichaamsbeeld.

Wat helpt dan wel?

Wat helpt is onze mindset te veranderen door anders te leren denken over onszelf.
De manier waarop wij over dingen denken, bepaalt ons gevoel en ons gedrag. Als je vindt dat je benen tekort zijn en dat het dragen van een korte rok/ bikini/  broek of jurk  je niet staat, kun je somber en verdrietig gaan voelen in de zomer en situaties vermijden waarbij je deze kledingstukken moet dragen, zoals strand, zwembad en zomerfeestjes. Dat zou nou jammer zijn!.
Je kunt je voorstellen dat dit jouw gevoelsleven beïnvloedt en dat je lichaamsbeeld hierdoor niet beter wordt.

Cognitieve gedragstherapie

Cognitieve gedragstherapie (Cgt) is een van de meeste effectieve psychotherapie.
Cgt bestaat uit drie fasen:
1. opsporen van negatieve gedachten die ervoor zorgen dat je slecht voelt;
2. het toetsen/ uitdagen van de negatieve gedachten (waarop zijn deze gedachten gebaseerd? Feiten/gevoelens);
3. het formuleren en toepassen van nieuwe, evenwichtige en positieve gedachten.

Voorbeeld: bloemen voor positieve gedachten, onkruid voor negatieve automatische gedachten en de wortels die onder de grond zitten voor de kerngedachten

Het doel van cognitieve gedragstherapie is door zelfanalyse en gedragsexperimenten het onkruid van de negatieve automatische gedachten te wieden, waardoor de bloemen van de positieve gedachten meer ruimte krijgen om te bloeien.

Interesse in mijn aanpak?

Bel 06 3870 1670

of mail: info@dinamocoaching.nl

 

 

Examenvrees? Faalangst? Paniek aanval? Dinamocoaching helpt jou in slechts 8 sessies van je angst af

Faalangst, paniek aanval, angstig?

Hoe kun je zo’n negatieve spiraal doorbreken?

Bij angst geeft je lichaam aan dat je in gevaar bent en er treedt een soort zelfverdediging mechanisme in werking.  Je kunt dan ook last krijgen van onderstaande symptomen:

  • verhoogde hartslag ,

  • versnelde ademhaling,

  • hyperventilatie,

  • zweten,

  • verminderde concentratie,

  • black-out,

  • krampen,

  • misselijkheid en

  • paniek

In de sessies bij Dinamocoaching leer je

  • de, vaak irrationele en irreële gedachten en de negatieve neerwaartse spiraal, te doorbreken.

  • je aandacht terug te brengen naar de taken en je angst onder controle te krijgen.

  • ademhalingstechnieken om je lichamelijke reactie te dempen

  • negatieve gedachten over je eigen onvermogen om te buigen in helpende gedachten

  • je zelfbeeld verbeteren en een reëel beeld te krijgen in je eigen kunnen

  • je vaardigheden vergroten en successen te ervaren

  • beter plannen en daardoor beter te anticiperen op stressoren

  • nieuwe gewoonten die jou helpen om een mogelijk terugval op tijd te signalen en te voorkomen

Deze training heb ik voor studenten, leerlingen van de basis- en de middelbare school ontwikkeld, geëxperimenteerd met HBO studenten en bewezen effectief bevonden.

Na 8 trainingssessies (zowel in groepsverband als individueel) ben je van je faalangst af en ervaar hoe je positieve verandering in je privé en zakelijk leven!

Benieuwd naar mijn aanpak?

Bel 06 3870 1670

of mail

info@dinamocoaching.nl  voor een kennismakingsgesprek.

Is er een verband tussen het roken van wiet en psychose?

Is er een verband tussen het roken van wiet en psychose?

 
Eén van de risico’s van cannabis is dat iemand er psychotisch van wordt: die persoon verliest het contact met de werkelijkheid, is rusteloos of verward en krijgt hevige angst- en paniekaanvallen.
 
Er is geen afdoende bewijs dat cannabis bij iedereen een langdurige psychose kan veroorzaken. Onderzoek toont wel aan dat sommige mensen duidelijk meer risico lopen:
 
Cannabisgebruik kan de ontwikkeling van psychotische stoornissen versnellen bij mensen die daar van nature een zekere kwetsbaarheid voor bezitten.
Cannabisgebruik kan het verloop van een bestaande psychotische stoornis verergeren.
Bij mensen die een psychose gehad hebben, is er een grote kans op terugval als ze weer cannabis gebruiken.
Wat is psychose?
 
Een psychose is een psychische aandoening die onder andere wordt gekenmerkt door een verstoring van het contact met de werkelijkheid als gevolg van wanen (overtuigd zijn van dingen die door andere mensen niet als werkelijk worden beschouwd), hallucinaties (dingen zien, horen, ruiken of voelen die er niet zijn) en afwijkend individueel en sociaal gedrag.
 
Wie loopt meer risico?
 
Zoals voor alle psychoactieve middelen geldt ook voor cannabis dat mensen met een verhoogde kwetsbaarheid voor psychosen extra gevoelig zijn. Het probleem is dat mensen niet altijd weten of ze kwetsbaar zijn.
 
Er zijn een aantal risicogroepen:
 
mensen met psychische ziekten in de familie;
mensen die eerder al een psychose hebben gehad;
mensen die zeer heftig reageren op cannabis. Als iemand zich heel verward voelt of panisch reageert na cannabisgebruik, is dat een teken dat hij of zij er niet goed tegen kan.
Wie zichzelf herkent in één van deze risicogroepen, neemt beter het zekere voor het onzekere en gebruikt het best geen cannabis. De kans dat cannabis een psychose opwekt of een terugval veroorzaakt, is immers vrij groot.
 
Adolescenten lopen eveneens meer risico, aangezien hun hersenen nog niet volledig zijn ontwikkeld.
 
Cannabis en acute psychose
 
Niet alleen mensen met een psychotisch verleden en aanleg voor psychosen kunnen een psychose krijgen na cannabisgebruik. Cannabis op zich kan een tijdelijke acute cannabispsychose veroorzaken.
 
Tijdens een acute psychose kan men ernstig verward raken en last krijgen van hallucinaties, angst en opwinding. Deze toestand komt niet vaak voor en is bijna altijd het gevolg van inname van grote hoeveelheden cannabis, vaak door spacecake te eten. Ook een eerste gebruik van cannabis en combigebruik (verschillende drugs combineren) lokken gemakkelijker een psychose uit.
 
De verschijnselen van een acute psychose kunnen behoorlijk heftig zijn, maar ze zijn niet blijvend en verdwijnen gewoonlijk snel. In de meeste gevallen treedt er herstel op zodra het lichaam genoeg tetrahydrocannabinol (THC – de werkzame stof in cannabis) heeft uitgescheiden.
 
De impact van cannabis met meer THC
 
Cannabis met een hoog THC-gehalte (zoals nederwiet en nederhasj) en een relatief laag gehalte aan cannabidiol (CBD) lijkt het risico op een psychotische reactie te vergroten. CBD heeft namelijk antipsychotische en angstverminderende eigenschappen. Het vermindert de effecten van THC. In cannabis met een hoger THC-gehalte is CBD in verhouding minder aanwezig, vandaar het verhoogde risico op een psychotische reactie.
Cannabis en gezondheid
 
Wat zijn de risico’s?
 
Cannabis heeft risico’s op korte en lange termijn, en zowel op lichamelijk als geestelijk vlak.
 
Meer info?
www.dinamocoachin.nl
www.praktijk-dinamo.nl
of bel 06 3870 1670
mailen kan ook: info@dinamocoaching.nl

Herkenen van een burn out doe je zo:

Wat is een burn out?

  1. uitgeput,
  2. op,
  3. aan het einde van het Latijn

Vaak ben je met werken doorgegaan totdat het niet meer konden opbrengen.

Klachten bij burn out:

  1. vermoeidheid,
  2. hoofdpijn,
  3. slaapproblemen
  4. stress
  5. overgevoeligheid voor prikkels, geluid en drukte
  6. te beroerd om te werken

De volgende drie punt vormen de leidraad van mijn behandeling:

  1. vermindering van geestelijke overbelasting en spanningsklachten;
  2. onderzoek naar persoonlijke doelen en terugvalpreventie;
  3. Mijn behandeling is actief, doelgericht en specifiek.

Module bi:j burn out behandeling:

1.Klachten behandeling

2.Verbetering lichamelijke conditie

3.Beter leren ontspannen

4.Cognitieve therapie gericht op verandering van disfunctionele werk en denk patronen

5.Werkgericht interventies

6 Recidiefscenario (terugval preventie)

Aantal sessies variërend van 10-22. Dit is afhankelijk van de ernst van de problematiek (al dan niet in combinatie met de behandeling van andere problematieken die aan burn out ten grondslag liggen. Te denken valt aan negatief zelfbeeld en persoonlijkheidstrekken of depressie, verliesverwerking of rouw).

Wil je door een ervaren deskundig geholpen worden?

Bel vandaag nog voor een afspraak: 06 3870 1670

of mail: info@dinamocoaching.nl

Kortdurende Burn-out en depressie behandelingen met bewezen effecten

Behandelingen Inclusief terugvalpreventieplan 

1.Jongeren coachingstraject 

Kort:  6 a 8 sessies

  • empowerment training: leer jezelf beter presenteren en verkopen, ontdek wat erin zit en versterk je vaardigheden
  • motivatietraining: leer je studie effectief plannen en resultaten behalen
  • verbetering van zelfbeeld: leer jezelf beter waarderen door een positiever kijk op jezelf te ontwikkelen

2. Prestatiedruk-depressie behandeling

Midden: 8 a 14 sessies

  • Verlies en rouwverwerking (scheiding, verlies van een baan of van een diebare)

3. Burn out coaching (incl. re-integratie coaching, loopbaanbegeleiding en preventieplan)

Lang: 18 a 22 sessies

4. Partner Relatietherapie 95 euro p.u 

Cognitieve gedragstherapie bij

5. Depressie behandeling: afhankelijk van het type depressie – 14 a 22 sessies

6. Kinder- en oudercoaching: 14 sessies,  inclusief: kijk in de klas, overleg school en psycho-educatie ouders en leerkracht.

Gedragprobleem bij uw kind aanpakken? Bel kindercoaching rotterdam voor hulp 06 3870 1670

Als ouder of leerkracht  wil je natuurlijk dat kinderen goed presteren op het gebied van lezen, spelling en rekenen.  En toch komt het regelmatig voor dat kinderen hierbij heel veel moeite ondervinden. Het lezen komt maar heel langzaam op gang en bij de AVI- toets valt de score steeds weer tegen.  Of het lezen gaat aardig, maar spelling blijft lastig. En tijdens de rekenles lukt het niet om de sommen netjes in het schrift te krijgen. Binnen het onderwijs wordt dan al heel snel gedacht aan dyslexie! We kennen ook allemaal kinderen die tijdens het eten of in de les maar niet stil op hun stoel kunnen zitten, soms zelf liever op hun knieën zitten, of over hun tafel hangen. Je vraagt je steeds af of jouw informatie wel bij hen terecht komt.  ADD of ADHD misschien?

Door op een andere manier naar deze kinderen te kijken, krijgen ze niet direct een etiketje opgeplakt (waar ze moeilijk van af komen) en kun je een kind thuis of op school veel beter op weg helpen.

Dinamocoaching wekt samen met leerkrachten, ouders, het onderwijs team en ambulant begeleiders in het aanpakken van leer/gedragsprobleem. De intensieve begeleiding zorgt ervoor dat uw kind snel tot ontwikkeling komt en beter leert omgaan met zijn of haar bijzonderheden.

De methode van dinamocoaching is wetenschappelijk bewezen effectief.

Bel 063870 1670 of mail: info@dinamocoaching.nl voor een kennismakingsgesprek.

Afspraken maken kan ook in het werkend en in de avond.

Lees verder

Prestatiedruk depressie en burnout bij jongeren

Prestatiedruk depressie en burnout bij jongeren

“Opgebrand, in paniek, angstig, in de war, somber, niet lekker in je vel? Dwangmatig, obsessief of compulsief handelen? Onzeker en bang om fouten te maken? Ver over je grenzen heen, alles strak op elkaar plannen, weinig slapen, je weinig kunnen ontspannen?

Dit zijn enkele kenmerken van burn out, prestatiedruk/ depressie en die ik, in de behandeling van mijn cliënten, tegenkom en die succesvol zijn behandeld.

Mijn coaching betekent

  • Bewust worden van gedachten en gedragingen die verantwoordelijk zijn voor je klachten
  • Anders leren denken. Hierdoor ga je je anders gedragen en je beter voelen
  • Beter met inspanning en ontspanning omgaan
  • Assertiever worden en beter voor jezelf opkomen
  • Vaardigheden ontwikkelen die jou helpen om je problemen aan te kunnen

Klik hier voor ervaring-van-clienten