Blog

Prestatiedruk depressie

Prestatiedruk depressie

Wil niet meer  24/7 bereikbaar zijn, maar het lukt je niet om de verleiding te weerstaan?

Wil je niet meer blijven voldoen aan het perfecte plaatje, maar bent bang dat er alleen voor komt te staan ?

Wil je niet alle ballen in de lucht houden, maar hebt moeite met het loslaten?

Welkom bij de club van jongeren die prestatiedruk ervaren, maar moeite hebben met het doorbreken hiervan.

Oorzaken:

  • deadlines
  • hoge eisen aan jezelf stellen;
  • perfectionistisch en competitief gedrag
  • alles moet leuk en spannend zijn
  • weinig ontspanning en veel inspanning
  • keuzestress
  • opbouwen van een mooie cv
  • ouders die denken dat hun kinderen geniaal moeten zijn…
  • druk sociaal leven naast werk/studiestress
  • noem maar op….

Een deel van de problematiek ligt bij de jongeren zelf, maar een overgroot deel aan de eisen die ouders aan hun kinderen opleggen. Ouders hebben vaak een opgeblazen idee van hun kinderen. Jongeren  komen er achter dat, naast hen, nog vele andere jongeren zijn die minstens zo geniaal zijn als hen. Ze kunnen hier niet goed mee  omgaan.
Dit maak ik dagelijks mee in mijn praktijk in Rotterdam en in de gezondheidscentra waar ik spreekuur draai.
Met een paar sessies leren leren jongeren hoe het anders kan.

Met behulp van cognitieve gedragstherapie leer ik jongeren anders denken en zich anders gedragen. Na een paar sessies rapporteren ze aanzienlijke verbetering in energiebalans.

 

Ben je benieuwd naar mijn aanpak? Maak dan een afspraak voor een kennismakingsgesprek. Dit kan zowel in de avond als in het weekend.

Raadpleeg: www:dinamocoaching.nl of www.praktijk-dinamo.nl voor meer informatie over mijn werkwijze

Je kunt ook bellen naar 06 3870 1670

 

Dinamocoaching| voor optimale ontwikkeling van uw kind

Coaching waar uw kind gelukkiger van wordt

 Kids’ Skills: je leert vaardigheden om eigen probleem aan te kunnen.

Kids Skills is een erg goede methode om samen met kinderen en jongeren ‘een probleem’ op te lossen. Tijdens de methode Kids Skills volg je onderstaande stappen.

Stap 1: problemen vertalen in vaardigheden
Goed gedrag kan aangeleerd worden. Wanneer je  moeite hebt met iets vragen in de les (vinger opsteken), beheerst je deze vaardigheid nog niet. Je moet leren om je vinger op te steken als je iets wil vertellen of vragen, zonder dat je bang wordt.

Stap 2: het eens worden over de vaardigheid, die geleerd moet worden
Welke vaardigheden je wil leren om beter te functioneren, bepaal je zelf. Ik begeleid je bij het ontwikkelen hiervan.

Stap 3: de voordelen van de vaardigheid onderzoeken
Het benoemen van voordelen, die het beheersen van een bepaalde vaardigheid oplevert. Vraag: “Waarom denk je dat het handig voor jou is om dit te leren?” Wanneer komt deze vaardigheid er goed van pas?

Stap 4: de vaardigheid een naam geven
Geef je vaardigheid een naam.

Stap 5: wat kan je helpen?

Wat kan jou helpen deze vaardigheid eigen te maken. Wie kan of wat kan jou steunen?

Stap 6: supporters werven
Je hebt  ook echte mensen nodig die je helpen om een vaardigheid te leren. 

Stap 7: meer zelfvertrouwen geven
 Zelfvertrouwen krijgen.  Bijvoorbeeld: er helpen veel mensen  aan mee of omdat je grote wilskracht heeft en omdat dingen jou steeds makkelijker lukken.

Kids skills: van probleem naar oplossing

Stap 8: plannen maken om het te vieren
Wanneer de vaardigheid gehaald wordt moet je het vieren. Je  mag nu alvast kiezen hoe je dit wil doen. 

Stap 9: de vaardigheid omschrijven
Het is belangrijk dat er regelmatig over de vaardigheid wordt gesproken. Hoe gedraagt iemand met die vaardigheid zich? Wat gaat er al allemaal goed? Het kan ook goed helpen om de situatie na te spelen.

Stap 10: naar buiten treden
Het is makkelijker om over dingen te praten die je geleerd gaan worden dan dingen die je niet kunt. Hoe meer mensen het weten, hoe meer mensen jou unnen helpen. Je zou een poster kunnen maken van de vaardigheid die je leert.

Stap 11: de vaardigheid oefenen
Oefenen met de  vaardigheid. Dit moet je in kleine stapjes doen, zodat je steeds succes ervaart en zelfvertrouwen krijgt.

Stap 12: geheugensteuntjes bedenken
Er zijn altijd momenten dat dat terug valt in je oude gedrag. Hierheb  de supporters bij nodig.

Stap 13: vieren dat het gelukt is
Wanneer je de vaardigheid beheerst, dan is het tijd om dit te vieren. Bedank de supporters

Stap 14: de vaardigheid aan anderen doorgeven
Nu mag je de vaardigheid aan iemand anders leren. Hierdoor wordt de vaardigheid nog meer versterkt en het vergroot je zelfvertrouwen! 

lees: wetenschappelijk artikel Kids’ Skills

3. Mindfulness ouderschap: ouders leren op een effectieve manier met het gedrag van het kind welk probleem geeft om te gaan en het te helpen corrigeren

Klaar om meer te ontdekken?

Bel vandaag nog op voor een kennismakingsgesprek

T. 06 3870 1670 of

Vul het contactformulier in 
mailen kan naar:

Info@dinamocoaching.nl

dinamo67@gmail.com

fotosite

Relatietherapie bij Psycholoog Rotterdam

Praktijk-DinaMo Relatietherapie in Rotterdam Centrum en Prinsenland

Praktijk DinaMO is gespecialiseerd in het coachen en trainen van jonge stellen die relatieproblemen ondervinden

De begeleiding van  Praktijk-DinaMo is doelgericht en volgens een van tevoren afgesproken coachingsplan. Zo weet je wat je van de coaching kunt verwachten.

Relatietherapie bij Pratijk-Dinamo houdt het volgende in:

De behandeling bestaat uit 8 a 12 sessies van een uur met ons drieën. Bij voorkeur eenmaal per twee weken. Door de gesprekken hopen wij de doelen te bereiken. In de behandeling zullen veel ingaan op de onderliggende gevoelens van je beiden om elkaar beter te gaan begrijpen. Mijn ervaring is dat partners vaak hele gewone zaken van elkaar wensen. Zaken die bij een relatie horen. Maar dat zij in een patroon zijn geraakt waarbij zij het verkeerde bij elkaar oproepen en niet meer uit dit patroon kunnen raken.

Behandeling

In de behandeling proberen we de disfunctionele patronen te doorbreken en er betere patronen voor in de plaats te krijgen

Mijn aanpak is uniek en gericht op het versterken van wat er goed gaat in de relatie

Voorwaarden:

  • veiligheid tijdens de sessie , zodat  alles bespreekbaar is
  • open houding van beide partners
  • bereidheid om naar ander te luisteren
  • empathie voor de pijn  en gemis van de ander
  • respect voor elkaars mening en behoeften
  • elkaar laten uitpraten
  • reflectievermogen
  • in staat en bereid zijn om eigen appel/ relatiebehoeften te formuleren
  • bereid zijn om naar het appel van de ander te luisteren

Wat kun je van mijn verwachten?

  • erkenning van posities van beide partners
  • versterking positieve ervaringen en effectief gedrag
  • positieve benadrukken van alle vooruitgangen en positieve interacties
  • het creëren van een veilige sfeer
  • gelijkwaardige aandacht en begrip voor beide partners

Als niets helpt

  • bespreking van de mogelijkheid van relatiebreuk als de gevoelens en respect niet terugkeren.

Spreekt mijn aanpak je aan?

Intake binnen een week. Ook in het weekend

Bel: 06 3870 1670

mailen naar:

info@dinamocoaching.nl

dinamocoaching67@gmail.com

Raadpleeg ook: www.praktijk-dinamo.nl

 

Mindfulness voor kinderen op basisscholen

Mindfulness voor kinderen op basisscholen 

Er zijn talloze onderzoeken gedaan naar het effect van mindfulness en steeds blijkt dat kinderen zich beter kunnen concentreren en minder emotioneel worden. Lees verder hier  Artikelen – Wetenschappelijk.

Mindfulness betekent opmerkzaamheid, bewust aanwezig zijn in het hier en nu. De training “Aandacht werkt” geeft kinderen en jongeren de mogelijkheid aandacht te ontwikkelen op een specifieke manier, namelijk: doelbewust, in het huidige moment en zonder oordeel.
Hierdoor ontwikkelen zij kwaliteiten als aandacht, concentratie, geduld, vriendelijkheid en verdraagzaamheid waardoor zij beter kunnen omgaan met de “weersomstandigheden” in hun leven.

De training  wordt op school, in de klas aan de kinderen en leerkrachten gegeven.

Doel

mindfull-kinds

  • minder stilzitten
  • meer bewegen
  • meer gericht op lichaamsbewustzijn

Resultaten

  • beter leerklimaat in de klas
  • betere relatie tussen kinderen onderling
  • verhoging concentratie
  • minder stress leerkrachten

Trucjes om negatieve gedachten te doorbreken

Vijf meest effectiever manieren om negatieven gedachten te doorbreken

  1. Stop je gedachten door aandacht te richt op een punt in de ruimte waar je je bevindt of op een deel van je lichaam (grote teen bv). Houd de aandacht voor een paar minuten vast (speel met teen, span de spieren van je teen aan en laat die weer los -10x). Of, tel van 0-20 en van 20-0 terug, heel langzaam en let op je ademhaling, terwijl je telt.
  2. Positieve affirmatie – spreek jezelf aan op het tegenovergestelde van je negatieve gedachten? Een paar voorbeelden: waardeloosheid = waardevol, stom=slim, bot=gevoelig, het lukt me niet = het lukt me wel, enzovoort. Kijk jezelf in de ogen (spiegel terwijl je dit doet). Dus: ik ben waardevol, ik ben slim of gevoelig. Het lukt me wel. Dit is een krachtig hulpmiddel om je denkpatronen bij jezelf te doorbreken.
  3. Leg jezelf grenzen op leg jezelf het zwijgen toe door het piekeren uit te stellen tot een later ogenblik.  Probeer dit voor een paar dagen. Kies een vast pieker moment. Ik mag alleen tussen 1u-2u negatief zijn. Daarna concentreer ik me alleen op positieve dingen aan mijzelf en aan anderen. De bedoeling is dat je beperkte, vastgestelde tijd uitkiest
  4. Schrijf de negatieve gedachten op en verbrand die daarna. Schrijf alle opgekropte gevoelen en gedachten op en verscheur, verfrommel of verbrand het. Dit is een symbolische manier om er afstand van te nemen en het jou niet meer te laten beperken.
  5. “Nu zo betekent niet altijd” herhaal dit een paar keer tegen jezelf. Zoek naar voorbeelden uit verleden die dit bevestigen.

Mocht je meer over deze techniek willen leren, maak dan een afspraak en ik leer het jou.

Bel 06 3870 1670 of kijk verder op www.dinamocoaching.nl of www praktijk-dynamo.nl en lees verder – therapieën

 

 

Druk om te presteren

Ver over je grenzen heen, alle strak op elkaar plannen, weinig slapen, weinig ontspanning? Dit zijn enkele kenmerken van druk prestatie.

 

Hoe vind je balans tussen presteren en genieten?

Meer dan de helft van studenten heeft hier last van:

ze moeten snel studeren

ze ervaren druk bij het afstuderen

de concurrentie is moordend, ze willen zich onderscheiden van anderen

Bij dinamocoaching help je zoeken naar balans en ontdekken wat jou gelukkig maakt

maakt een afspraak voor een vrijblijvend gesprek

Bel 06 38701670 of mail: info@dinamocoaching.nl

 

 

 

 

 

De kracht van schematherapie

De kracht van schema- therapie
Wat doet schema therapie?
Schematherapie kan helpen om de specifieke emotionele kernbehoefte die bij een schema hoort voor jezelf expliciet scherp te krijgen, zodat je in de relatie met jezelf en in relaties met anderen hier beter voor kunt zorgen.
 
Zo kun je bijvoorbeeld vanuit het schema Meedogenloze normen/overdreven kritisch voortdurend het idee hebben dat alles altijd beter moet en dat ook andere mensen zich moeten houden aan de hoge normen en waarden die jij hanteert. Dit kan ertoe leiden dat je nooit tevreden bent over wat je hebt bereikt en dat andere mensen in jouw ogen regelmatig iets fout doen, wat vervolgens weer kan zorgen voor meer irritatie.
Wanneer een of meer schema’s ‘getriggerd’ (opgeroepen) worden, kun je in een bepaalde gemoedstoestand (modus) terechtkomen.
Heb je persoonlijkheidsproblemen?
Test jezelf op www.praktijk-dinamo.nl en maak een afspraak voor een vrijblijvend gesprek.
Of bel 06 3870 1670.
Je kunt binnen een week bij mij terecht (ook weekenden en avonden)

Prestatiedruk en depressie bij jongeren en kinderen

Prestatiedruk en depressie bij jongeren en kinderen

De explosie van het aantal kinderen met de diagnose ADHD is niet te verklaren door te wijzen naar ouders die niet goed zouden opvoeden, maar er ligt een duidelijke relatie tussen het stellen van hoge eisen aan kinderen en scholen en het aantal diagnoses. Door een grote nadruk op prestaties in combinatie afnemende faciliteiten op scholen groeit het aantal diagnose nog steeds explosief.

1 op de 10 kinderen in het basisonderwijs heeft mede door prestatiedruk last van faalangst. Dit is de angst om een taak niet naar behoren uit te voeren. Meestal is de angst om te falen gerelateerd aan beoordeling. Jongeren met faalangst, zijn bang bij slechte prestatie een lagere waardering van hun ouders, klasgenoten, leerklachten te  krijgen. hierdoor blokkeren ze, haken ze af, gaan  ze nieuwe uitdagingen uit de weg of werken zo hard dat ze zelden tot ontspanning kunnen komen.

Pubers die in de problemen komen klappen door de spanning dicht tijdens een toets op school, door bijvoorbeeld een black-out, of presteren door de faalangst onder hun niveau. Dat bevestigt hun angst dat ze het niet kunnen, wat voor de volgende keer voor meer faalangst zorgt.

Uw merkt dat uw kind hier last van heeft, als uw kind vaak last heeft van:

  • Onvlerklaabare buikpijn, maag of darmklachten (diaree of braken),
  • Hartkloppingen
  • Nagelbijten
  • Verlegen en gesloten of juist de clown uithangen
  • Liegen en smoezen verzinnen
  • Stemmingswisseling, somberheidsklachten
  • Negatieve uitlatingen over zichzelf als” ik kan toch niets”

Iemand met faalangst raak snel en vaak onnodig gestrest als hij iets moet presteren. Vaak kennen de stof van een bijvoorbeeld een toets heel goed, maar door de stress krijgen ze een black-out.

Wie heeft hier last van?

8 a 12% van de leerlingen in het voorgezet onderwijs heeft een vorm van faalangst. Bijna alle kinderen met faalangst hebben een ouder die er ook last van heeft of heeft gehad. Er is dan sprake van imitatie, Kinderen nemen het gedrag van hun ouders over.

Wat kan je hiertegen doen?

  • Koppel de waardering van uw kind los van zijn prestatie: waardeer de inspanning en niet het resultaat. Bijvoorbeeld: als uw kind hard heeft gewerkt voor een zes, laat het weten dat u het cijfer erg goed vindt
  • Laat uw kind voelen dat hij niet perfect hoeft te zijn en dat ook maakt hij fout u  niet minder van hem houdt
  • Laat uw kind dingen doen waar hij goed in is en geeft het complimenten en positieve waardering. Dit is goed voor uw kind zelfbeeld.
  • Vergelijk uw kinderen nooit met een ander. Het mag zijn wie het is
  • Vermijd competitieve sport en zorg voor een goede balans tussen inspanning en ontspanning

Voor meer informatie ga naar: www.dinamocoaching.nl

Raadpleeg ook: www.praktijk-dinamo.nl voor volwassenen

Uw kind kan binnen drie dagen terecht voor een kennismakingsgesprek

 

 

‘Kinderen krijgen te snel een etiket opgeplakt”

We willen allemaal dat onze kinderen goed kunnen meekomen. Als dit niet helemaal lukt wordt al snel gedacht aan dyslexie, ADD of ADHD. In deze lezing aandacht voor een manier om anders naar kinderen te kijken en te helpen zonder ze direct een etiket op te plakken.

Als ouder of leerkracht  wil je natuurlijk dat kinderen goed presteren op het gebied van lezen, spelling en rekenen.  En toch komt het regelmatig voor dat kinderen hierbij heel veel moeite ondervinden. Het lezen komt maar heel langzaam op gang en bij de AVI- toets valt de score steeds weer tegen.  Of het lezen gaat aardig, maar spelling blijft lastig. En tijdens de rekenles lukt het niet om de sommen netjes in het schrift te krijgen. Binnen het onderwijs wordt dan al heel snel gedacht aan dyslexie!We kennen ook allemaal kinderen die tijdens het eten of in de les maar niet stil op hun stoel kunnen zitten, soms zelf liever op hun knieën zitten, of over hun tafel hangen. Je vraagt je steeds af of jouw informatie wel bij hen terecht komt.  ADD of ADHD misschien?

Door op een andere manier naar deze kinderen te kijken, krijgen ze niet direct een etiketje opgeplakt (waar ze moeilijk van af komen) en kun je een kind thuis of op school veel beter op weg helpen. Op donderdagavond 1 juni vertellen drie ervaren leerkrachten hoe je anders kunt kijken naar een kind en welke manieren er zijn om een kind daadwerkelijk te helpen met lezen, spelling, rekenen en concentratie.
Bron: grimbergenboeken

 

gezinstherapie

Waarom is gezinstherapie soms effectiever dan individuele therapie? 

In deze benadering wordt het individu en diens sociale omgeving (het gezin) samen als eenheid van behandeling gezien

Klachten worden vaak gezien als “symptomen” de onderliggende, diepe intrapsychische conflicten, die eerst verwerkt moeten worden.

Bij de systeemtherapie worden leden uit het gezin bij de behandeling betrokken om eventuele disfunctionele relaties, binnen het gezin, die de klachten versterken of in stand houden te doorbreken.

Voorbeeld van een somatische klacht die samenhang met de wijze waarop het gezin functioneert: Dirk is aangemeld bij mij met frequente buik pijn.

Dirk is een aardige, intelligente, rustige en gevoelige jongen. Hij werkt goed in de groep en heeft vaak goede ideeën, maar heeft weinig vrienden en voelt zich vaak alleen. De ouders van Dirk maken thuis veel ruzie en Dirk denkt dat dit door hem komt. De moeder vindt dat Dirk onzeker is en wil vaak weglopen van huis “omdat hij denkt zijn vader en mij tot last te zijn”. Dirk is soms agressief, schreeuwt en huilt veel. Vader vindt dat ik Dirk teveel verwen en hij haat mij daar om. Dit zorgt weer voor veel ruzie en spanning thuis.

Dirkt is bang voor school en wil er vaak helemaal niet naartoe.
De ouders hebben verschillende opvoedingsstijlen en zijn niet in staat elkaar te steunen. Dirk ziet zichzelf als de oorzaak van de conflicten tussen zijn vader en moeder.

De huisarts heeft Dirk onderzocht en vastgesteld dat er medische gesproken niets aan de hand is. De pijn zou veroorzaakt zijn door spanningen. Ik liet Dirk door een specialist onderzoeken. Dit om te voorkomen dat Dirks klachten ten onrechte toegeschreven worden aan psychische factoren. Ook uit dit onderzoek bleek dat de oorzaken van Dirks klachten niet fysiek zijn.

Gezinstherapie leek mij de aangewezen weg. Dit om de volgende redenen:

  • het probleem van Dirk is toe te schrijven aan de wijze waarop de ouders afzonderlijk ophem reageren.
  • de gezinsleden dragen bij aan het ontstaan en versterken van het probleem
  • de spanning thuis zorgt ervoor dat Dirk zich schuldig voelt

Wat is gezinstherapie?

Gezinstherapie betekent niet dat het hele gezin in therapie komt. Dit is een vorm van therapie waarin de sociale context van de client bij de behandeling wordt betrokken. Vaak bestaat de omgeving uit ouders, maar soms worden vrienden er ook bij betrokken. Deze vorm van therapie kan ervoor zorgen dat de oorzaken van de klachten sneller worden geïdentificeerd en dat de resultaten van de behandeling duurzamer zijn.

De voordelen 

  • aandacht voor de interactiepatronen en de structuur van het gezin:
  •  ingreep op verschillende niveaus (de verschillende kanten van de  klacht worden bekeken);
  • de destructieve interactionele patronen bij sommige gezinsleden en de invloed hiervan op de klachten van de client worden sneller zichtbaar;
  • door in de beginfase alle gezinsleden te zien, is het makkelijker te taxeren op welk niveau de interventie moet worden gepleegd;
  • de therapeut krijgt inzicht in de mate waarin individuele problemen bekrachtigd worden door zijn directe omgeving;
  • de therapeut ziet in hoeverre er in de omgeving hulpbronnen zijn die hij kan gebruiken in de behandeling van de klachten;
  • vaak is er directe steun bij inadequaat opvoedingsstijl. Dit kan door hiërarchie te herstellen, de ouders te motiveren en te instrueren om “ het niet langer te accepteren” en het kind in het gareel te brengen.

Door het betrekken van het sociale netwerk bij de behandeling kan het succes hiervan doen toenemen en het resultaat van de behandeling duurzamer.

 

Mijn aanpak

Observatie thuis, op school, sportvereniging en in andere sociale context kan deel uitmaken van mijn aanpak. Wanneer dit niet mogelijk is, maak ik gebruik van familie opstelling of sociogram om de klachten en hetgeen dit in stand houdt te doorgronden.

kindercoaching-foto-sabrifoto-familie-opstelling-met-poppen

Ben je benieuwd geworden naar mijn aanpak?

 

 

Bel of stuur een bericht voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

+31 063870 1670

mailen kan ook: info@dinamocoaching.nl of dinamo67@gmail.com