Wie dit leest voelt zich mooier | positief lichaamsbeeld ontwikkelen

Reken deze zomer voorgoed af met je negatief zelfbeeld/ lichaamsbeeld

Je verheugt je op de zomer, een flesje wijn op het terras  of in de tuin, maar je ziet er ook tegen op blote lichaamsdelen. Negentig procent van de vrouwen denkt het hele jaar door negatief over hun lichaam.

We worden allemaal beïnvloed door trends en sociale stereotypen. Door onszelf voortdurend te vergelijken met andere vrouwen voelen we ons onder druk gezet om aan het ideale schoonheidsbeeld te voldoen.

Vaak is het hebben van een strak lijf geen probleem dat niet opgelost kan worden, maar zodra dit probleem is opgelost, vinden we wel weer iets anders wat beter kan. Het hebben van een strak lijf is geen garantie voor een beter lichaamsbeeld.

Wat helpt dan wel?

Wat helpt is onze mindset te veranderen door anders te leren denken over onszelf.
De manier waarop wij over dingen denken, bepaalt ons gevoel en ons gedrag. Als je vindt dat je benen tekort zijn en dat het dragen van een korte rok/ bikini/  broek of jurk  je niet staat, kun je somber en verdrietig gaan voelen in de zomer en situaties vermijden waarbij je deze kledingstukken moet dragen, zoals strand, zwembad en zomerfeestjes. Dat zou nou jammer zijn!.
Je kunt je voorstellen dat dit jouw gevoelsleven beïnvloedt en dat je lichaamsbeeld hierdoor niet beter wordt.

Cognitieve gedragstherapie

Cognitieve gedragstherapie (Cgt) is een van de meeste effectieve psychotherapie.
Cgt bestaat uit drie fasen:
1. opsporen van negatieve gedachten die ervoor zorgen dat je slecht voelt;
2. het toetsen/ uitdagen van de negatieve gedachten (waarop zijn deze gedachten gebaseerd? Feiten/gevoelens);
3. het formuleren en toepassen van nieuwe, evenwichtige en positieve gedachten.

Voorbeeld: bloemen voor positieve gedachten, onkruid voor negatieve automatische gedachten en de wortels die onder de grond zitten voor de kerngedachten

Het doel van cognitieve gedragstherapie is door zelfanalyse en gedragsexperimenten het onkruid van de negatieve automatische gedachten te wieden, waardoor de bloemen van de positieve gedachten meer ruimte krijgen om te bloeien.

Interesse in mijn aanpak?

Bel 06 3870 1670

of mail: info@dinamocoaching.nl

 

 

Published by Dina Monteiro

Een betrokken, deskundige en empathische therapeut Ik cognitieve gedragstherapeut, kinder-en jongerencoach en vaardigheidstrainer. Sinds 2015 ben ik eigenaar van Dinamocaching Rotterdam. Daarnaast wordt ik ingehuurd als CGt bij verschillende huisartsenpraktijken in Rotterdam. Daarvoor heb ik 15 jaar gewerkt als Hogeschool docent sociologie en psychologie, vaardigheidstrainer en studieloopbaanadviseur. Ik heb veel ervaring en affiniteit met studenten, young professionals en kinderen met faalangst, negatief zelfbeeld, prestatiedruk depressie en angst.